- Strona główna
- Blog
- Zasady BHP w biurze
Joanna Kwiecień, 11 kwietnia 2022
Zasady BHP w biurze

Miejsce pracy to nie tylko komfortowa przestrzeń, ale również nieruchomość, która powinna spełniać zasady BHP. Chcąc znacznie ułatwić sprawę najmu, czy też projektowania biura od podstaw naświetlimy kilka punktów, na które musisz zwrócić szczególną uwagę.
Chcesz zobaczyć jak robimy to w CoSpot?Zadzwoń Zapytaj o ofertę i dołącz do naszej Społeczności.
Jak dobrać metraż pomieszczenia pod ilość pracowników?
Na każdego z pracowników zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy przypada 13 m3 przestrzeni oraz 2 m2 podłogi, oczywiście niezajętej przez inne urządzenia techniczne jak np. drukarka. Wysokość biura do stałej regularnej pracy nie może być niższa niż 3 metry w świetle. Należy również pamiętać, że lokal, w którym będą przebywać pracownicy nie może być zamykany w sposób uniemożliwiający wyjście z pomieszczenia.
- 19.1. Powierzchnia i wysokość pomieszczeń pracy powinny zapewniać spełnienie wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwzględnieniem rodzaju wykonywanej pracy, stosowanych technologii oraz czasu przebywania pracowników w tych pomieszczeniach.
- Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.).
Jak powinno wyglądać oświetlenie w biurze, tak aby spełniało zasady BHP?
Po pierwsze pracownikom stałym koniecznie musisz zapewnić oświetlenie dzienne. Upewnij się, że zostanie dobrze dopasowane w stosunku do rodzaju wykonywanej pracy – im bardziej precyzyjna, tym większa ilość okien. Oświetlenie elektryczne to również Twój obowiązek. Okna przeznaczone do pomieszczeń biurowych muszą być usytuowane tak, aby można było je spokojnie otworzyć z bezpiecznego poziomu podłogi. Szyby muszą być również regularnie czyszczone i przepuszczać odpowiednią ilość światła.
- 28a. Instalacje oświetleniowe w pomieszczeniach, w których znajdują się miejsca pracy, oraz w korytarzach powinny być dobrane i wykonane tak, aby nie narażały pracownika na wypadek powodowany rodzajem zainstalowanego oświetlenia.

Jakie są wymagania BHP w stosunku do wentylacji i temperatury biur?
Temperatura powietrza musi być odpowiednio dostosowana do rodzaju wykonywanej pracy. W grę wchodzą zarówno metody jak i natężenie wysiłku fizycznego. Stanowisko pracy musi być koniecznie dobrze zabezpieczone przed emisją ciepła w drodze promieniowania oraz napływem chłodnego powietrza z zewnątrz. Powinna być również zapewniona wymiana powietrza. Strumień wiatru z wentylacji nie powinien kierować się bezpośrednio na stanowisko pracy, żeby nie zagrażać zdrowiu.
- §30. W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14oC (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18oC (291 K).
Jak powinno wyglądać stanowisko pracy?
Do każdego stanowiska musi być zapewnione bezpieczne, a przede wszystkim wygodne dojście. Jeśli zajęcie nie wymaga ciągłej pozycji stojącej, Twoim obowiązkiem jest zapewnić miejsce siedzące dla pracownika.
- §49. Przy wykonywaniu pracy niewymagającej stale pozycji stojącej należy zapewnić pracownikom możliwość siedzenia.
- Przy wykonywaniu pracy wymagającej stale pozycji stojącej lub chodzenia należy zapewnić pracownikom możliwość odpoczynku w pobliżu miejsca pracy w pozycji siedzącej.
- Siedziska powinny spełniać wymagania Polskich Norm.
Jak dobrze rozplanować przestrzeń biurową?
Budując miejsce pracy, bądź gotów na każdą ewentualność. Nie planuj przestrzeni ściśle określonej pod aktualną ilość pracowników. Firma może się szybko rozwinąć, a co za tym idzie tego miejsca będziesz potrzebował więcej zatrudniając kolejnych pracowników w przyszłości. Posiadając zaplecze dodatkowych m2 będziesz odpowiednio zabezpieczony. Podjazd dla osób niepełnosprawnych też jest pozycją obowiązkową na Twojej liście.
Chcąc uniknąć godzin czytania i długich remontów, sprawdź dostępne w Twoim mieście przestrzenie coworkingowe. Biuro serwisowane jest już dokładnie przystosowane do pracy biurowej zgodnie z zasadami BHP i powoli Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu, a przede wszystkim nerwów.
Po więcej informacji odsyłamy do rozporządzenia:
Poproś o konsultację.
W ciągu 24 godzin skontaktuje się z Tobą nasz ekspert
Poproś o konsultację
W ciągu 48 godzin skontaktuje się z Tobą nasz ekspert