fbpx

Kasia Kozłowska, 25 maja 2020

Wpływ koronawirusa na pracę biurową

koronawirus

Czym jest koronawirus?

Koronawirus siejąc panikę wdarł się do Europy i wymusił od pracodawców szybką reakcję na nową sytuację. Wiele przedsiębiorstw zdecydowało się na oddelegowanie pracowników do pracy zdalnej z domu.
Choroba powodowana przez koronawirusa (COVID-19) jest zakaźna i rozprzestrzenia się głównie droga kropelkową poprzez ślinę, wydzieliny z nosa, kaszel.

Aby zapobiec infekcji i spowolnić transmisje wirusa, należy wykonać następujące czynności:

*regularnie myć ręce mydłem i wodą;
*dezynfekować dłonie i przedmioty za pomocą substancji o wysokich stężeniach alkoholu;
*zachować bezpieczna odległość od drugiej osoby (około 2 metry);
*zakrywać nos i usta podczas kaszlu i kichania;
*w momencie gorszego samopoczucia zostać w domu;
*powstrzymać się od palenia i innych czynności osłabiających wydolność płuc;
*wykonywać ćwiczenia fizyczne;
*unikać podróży oraz dużych skupisk ludzkich.

Pracując w przestrzeni biurowej, w której zazwyczaj pracuje więcej niż jedna osoba, narażamy zdrowie zarówno nasze, jak i naszych współpracowników. 

Jakie mogą być zalety pracy w domu?

*większa elastyczność czasu (jeżeli pracodawca nie określi sztywnych ram czasowych, lecz skupi się na efektywności);
*uniknięcie wydatków związanych z komunikacją w drodze do pracy;
*obniżenie poziomu stresu powodowanego staniem w poranny korku.

Mimo wielu przyjemności z jakimi wiąże się zdalna praca z domu, z utęsknieniem czekamy na powrót do biura i naszych współpracowników.

Zanim obecna sytuacja zaistniała, wiele osób marzyło o pracy zdalnej.

Jak to wygląda w rzeczywistości? Na opak – słyszy się wiele głosów, że pracownicy chętnie wróciliby do biura. Jakie są wady „Home Office”?

*”Większość psychologów i socjologów podkreśla, że człowiek jako istota społeczna nie powinien pracować wyłącznie w domu przez dłuższy czas. Nie jest to dla niego dobre zarówno z punktu widzenia psychologicznego, jak i ekonomicznego. Notoryczny brak kontaktu ze współpracownikami powoduje poczucie osamotnienia, odizolowania, eliminuje efekt synergii jaki daje praca w grupie. Dodatkowo uniemożliwia wymianę wiedzy, pomysłów, tworzenia relacji i więzi. Pracując wyłącznie z domu możemy też przestać dbać o siebie – piżama okazuje się najlepszym strojem przez całą dobę. Stąd w przypadku pracy w domu konieczne są częste spotkania zarówno biznesowe, jak i towarzyskie. Inną problematyczną kwestią jest organizacja czasu pracy. Czasami praca w domu trwa nieprzerwanie – od świtu do wieczora, a efekty są mizerne. Stale nas coś rozprasza, coś dekoncentruje. Bez jasnego podziału na pracę i życie prywatne, te dwie strefy mogą niebezpiecznie zacząć się zazębiać. Do tego stopnia, ze pracownik nie będzie miał poczucia „bycia tu i teraz” ani w jednym obszarze ani w drugim. Taka sytuacja niekorzystnie wpływa na poziom motywacji pracownika”.

Poproś o konsultację.

W ciągu 24 godzin skontaktuje się z Tobą nasz ekspert