fbpx

Dominika Krajewska, 11 maja 2020

Jak zmotywować się do pracy?

motywacja

Motywacja - co to jest? Skąd się bierze? Jak ją wykorzystać?

Na te pytania ciągle szukamy konkretnych odpowiedzi i jednoznacznej recepty. Jest tyle odpowiedzi ile jest ludzi, ponieważ każdy z nas kieruje się innym bodźcem aby do czegoś się zmotywować.
Słowo motywacja pochodzi z łacińskiego „movere”, co oznacza ‘poruszać się’. Na przestrzeni lat stworzono wiele definicji tego terminu. Potocznie oznacza działanie w określonym przez siebie kierunku na określonym poziomie działania. Najprostsza definicja stworzona została przez A. Pietroń -Pysczek. Jest to intencja zrobienia czegoś, by coś osiągnąć.

Trzeba spełnić dwa warunki aby można było ten proces nazwać motywacją:

Osiągniecie celu przez człowieka musi być uważane za użyteczne. Prawdopodobieństwo realizacji celu musi być wyższe od zera. Natężenie motywacji jest zmienne i zależne od wielu czynników zewnętrznych oraz wewnętrznych np. stanu zdrowia, wartości, warunków atmosferycznych itp.
Pragnienie dobrego wykonania zadania oraz ogólna satysfakcja z pracy wiąże się z doświadczeniami pracowników odnośnie do:
*Odczuwanego znaczenia pracy
*Poczucia odpowiedzialności
*Znajomości wyników pracy

Ale czym tak naprawdę jest motywacja do pracy?

To wszystkie procesy, które napędzają do wykonywania obowiązków i dążenia do wyznaczonych celów. Motywacja pcha pracownika do starania się o lepsze wyniki. Dlatego też pracodawcy powinno zależeć na zadbaniu o dobrą gratyfikację, która będzie działała jak motywacja. Nie zawsze muszą być to pieniądze. Można wykorzystać vouchery do spa, bony do  restauracji, bądź gifty. Okazuje się, że w dużym stopniu motywowanie finansami, potrafi zmniejszyć proces kreatywny pracowników.

Oto kilka prostych sposobów jak zmotywować swoich współpracowników do pracy:

1. Stabilne zatrudnienie

Ten aspekt dla wielu jest bardzo ważny i daje poczucie bezpieczeństwa. Jest ono ważne aby dobrze wykonywać swoje obowiązki.

2. Atmosfera

Aby dobrze czuć się w miejscu pracy muszą panować życzliwe i dobre warunki. Zarówno wśród pracowników, jak i między kierownictwem. Dobra atmosfera w pracy to dla wielu osób priorytet przy wyborze.

3. Rozwój i awans

„Ciężko znaleźć osobę, która nie chciałaby się rozwijać i stawać coraz lepszą w danej dziedzinie. Jeżeli firma organizuje szkolenia zamknięte dla pracowników i jednocześnie daje im możliwość rozwoju oraz podnoszenia swoich umiejętności, może w ten sposób doskonale motywować pracowników do działania i dalszego doskonalenia się. Inwestycja w rozwój pracownika na korzyści zarówno dla niego samego, jak i dla przedsiębiorstwa. Im pracownik jest lepiej wyszkolony, tym skuteczniej i szybciej wywiązuje się z powierzonych zadań.”

4. Pochwały

Dobrym motywatorem są pochwały i uznania od kierownictwa osób, które chcą się rozwijać i jak najlepiej wykonywać pracę.

5. Stałe i wysokie zarobki

Jest to pierwszy motywator, który przychodzi na myśl, ale nie zawsze jest najważniejszy. Pieniądze są ważne, bo to dzięki nim możemy prowadzić życie na poziomie. Są głównym motywem, który pcha nas do podjęcia pracy.

Dobre rady dla pracodawcy

„Pamiętaj, że jako szef powinieneś więcej uczyć, a mniej kontrolować. Często dzieje się dokładnie na odwrót: szef zleca zadanie wymagające procedur, których nowy pracownik nie zna, a później zamiast wyszkolić, krytykuje użyte rozwiązania. Zamień proporcje, a zobaczysz, że specjaliści w swojej dziedzinie naprawdę potrafią robić to, co robią. Nic tak nie motywuje, jak porządna dawka zaufania.”
„Zasadniczą różnicę pomiędzy pojęciem motywacji i zaangażowania określa M. Armstrong głoszący, że motywacja bazuje na wewnętrznych pobudkach prowadzących do podjęcia danej czynności, natomiast zaangażowanie jest postawą reprezentowaną przez osobę zatrudnioną w sytuacji gdy jej cele są tożsame z celami samej organizacji. Pracownik zmotywowany niekoniecznie jest zaangażowany. Jego motywacja może być ukierunkowana na zupełnie odmienny cel, niż motywacja firmy. Jednakże zarówno motywacja, jak i zaangażowanie przyczyniają się do usprawnienia pracy u jednostki oraz w znaczący sposób wpływają na końcowe osiągnięcia organizacji.”

Poproś o konsultację.

W ciągu 24 godzin skontaktuje się z Tobą nasz ekspert